
 

 

Complaint to the Canadian Radio-television and Telecommunications 

Commission (CRTC) 

 

Against 

 

China Global Television Network (CGTN) and China Central Television (CCTV) 

Channel 4. 

 

Submitted by Safeguard Defenders, info@safeguarddefenders.com, 2019-12-16 

 

 

 

Background 
 

In 2006 the CRTC, after a lengthy review, made a decision1 to allow the addition of CCTV-4 to 

the digital broadcast list, and made it available to Canadian households through Rogers TV. As 

part of its final statement and review, it stated: 

 

… the Commission has found several instances of the service broadcasting content that 

in its view constitutes abusive comment, these date back to 1999 and 2001, and there is 

no evidence of such instances aired by CCTV-4 since that time. The Commission is 

therefore unable to conclude that the offending stories aired in 1999 and 2001 are 

typical of the content currently aired on CCTV-4. 

 

In light of all of the above, the Commission approves the request by Rogers to add CCTV-

4 to the digital lists, thereby authorizing distribution of the service in Canada, and 

amends the lists of eligible satellite services accordingly. The Commission considers it 

unnecessary to impose specific conditions on its distribution in addition to those usually 

applicable to such services on such lists. 

 

Since this analysis and its conclusion, the same TV channel has consistently and systematically 

engaged in broadcasting abusive content, partaken, in collaboration with Chinese police, in 

gross human rights violations, and broadcast harmful content, which has led to seven different 

investigations against its English-language sister channel CGTN, by the United Kingdom’s TV-

regulator.  

 

At the time of this decision, the CRTC also stated: 

 

                                                           
1 https://crtc.gc.ca/eng/archive/2019/2019-2.htm 

https://safeguarddefenders.com/
mailto:info@safeguarddefenders.com
https://crtc.gc.ca/eng/archive/2019/2019-2.htm


 

 

At the same time, the Commission notes CITVC’s statements that the Great Wall 

Package (which includes CCTV-4) “obeys the laws of every country in which its services 

are broadcast and Canada will be no exception” and “will comply with the provisions of 

the relevant codes that govern Canadian broadcasters.” The Commission will expect that 

the CCTV-4 service that will be distributed in Canada will be free of abusive comment.  

 

It was thus made clear the CRTC expected no repeat of those violations it earlier identified and 

that CCTV-4 would broadcast in line with Canadian regulations. Later, its English-language TV 

channel CGTN was also added. CRTC went even further, stating: 

 

Removal of a service from the lists of eligible satellite services authorized for digital 

distribution is a remedy that the Commission will be prepared to exercise if it finds that 

abusive comment has been aired on the service while it is distributed in Canada. 

 

This complaint will show that such behavior, which CRTC identified earlier, has now become 

systematic, and has even included Canadian citizens as victims. This complaint thus calls on 

CRTC to undertake what it promised to undertake, namely investigate renewed violations, and 

if the evidence herein is corroborated, remove these two channels from the list of eligible 

stations, in line with CRTC’s own statement.  

 

 

Reason for complaint 
 

This complaint has two purposes. First, to object to an individual broadcast, aired November 21 

and 22, 2019. Secondly, and more importantly, to show that these types of broadcasts have 

been made consistently and systematically over several years. 

 

According to earlier statements made by CRTC, the broadcasting practices of CCTV-4 and CGTN 

need be investigated and if evidence is corroborated, penalties must be issued 

 

The specific broadcast in mention concerns Simon Cheng. Simon Cheng is a Hong Kong citizen 

who was working for the United Kingdom’s consulate in Hong Kong at a time when the Chinese 

Communist Party was engaged (and still is) in public diplomacy to try to paint the protests in 

Hong Kong as a result of U.S. and UK’s instigation. Cheng, tasked with monitoring the protests 

by the UK consulate, was detained on August 8, taken into custody and kept incommunicado at 

an unknown location and in solitary confinement, while undergoing interrogation by China’s 

Ministry of State Security. During these two weeks of solitary confinement, and after torture, 

he was forced to record six different confession videos, filmed and scripted by the police. He 

was eventually released and sent back to Hong Kong on August 24. Simon is now in safety in the 

UK.  

 

 



 

 

On November 20, the world was shocked when he revealed, in an extensive interview with 

BBC2 and other international media, how he had been treated while in secret detention in 

China. This included everything from the torture to the filmed confessions as well as the 

interrogations and attempt to penetrate the UK’s foreign and commonwealth office (FCO).  

 

The FCO, as well as International NGOs Amnesty International and Safeguard Defenders, the 

latter being the foremost expert on China’s use of forced TV confessions, have all deemed 

Simon Cheng’s testimony very credible and completely consistent with prior testimonies from 

victims of similar ‘confessions’ obtained under duress.  

 

 

The offending broadcasts 
 

1: CGTN 
Channel: China Global Television Network (CGTN) 

Program: China24 

Date: 2019-11-21 

Length of broadcast: 00:54 

Time of broadcast: 12:15-13:00 (possibly rebroadcast at next 

broadcast of program, 01:30) (All times GMT-0 as per CGTN 

official schedule). China24 runs twice a day, at 01:30 and 

12:15. 

Watch:  https://www.youtube.com/watch?v=POjaAsNQy3Q 

 

2: CCTV-4 
Channel: China Central Television Channel 4 

Program: China News (中国新闻) and Global News (今日全

球) 

Date: 2019-11-22 

Length of broadcast: 02:51 

Time of broadcast: 07:16, 07:25 and 08:33 (All GMT+8 Beijing 

Time) 

 
Watch: 

http://tv.cctv.com/2019/11/22/VIDEj6kBiTNfJbQMK05UJrHd191122.shtml?spm=C45305.P76895791933

.S09521.96  

 

Both broadcasts are similar in nature, combining videos made by Shenzhen police and Ministry 

of State Security agents while Simon Cheng was held, incommunicado, at a secret location, in 

solitary confinement. During this period, according to Simon Cheng’s testimony, he was forced, 

                                                           
2 https://www.bbc.com/news/world-asia-china-50457262 

https://www.youtube.com/watch?v=POjaAsNQy3Q
http://tv.cctv.com/2019/11/22/VIDEj6kBiTNfJbQMK05UJrHd191122.shtml?spm=C45305.P76895791933.S09521.96
http://tv.cctv.com/2019/11/22/VIDEj6kBiTNfJbQMK05UJrHd191122.shtml?spm=C45305.P76895791933.S09521.96
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-50457262


 

 

after undergoing physical and mental torture in line with articles 1 and 16 of the Convention 

Against Torture, to record six different confessions of various content. 

 

The broadcasts were handed by police to CCTV right after his interview with BBC broke. They 

had these videos ever since August. The timing of broadcast is important as it clearly shows its 

purpose. In the CGTN broadcast, the newscaster states that Cheng was ‘on trial’ (quote: 

“Shenzhen police has released videos of Simon Cheng soliciting prostitutes and of his trial on [sic] 

August"), which is a direct lie, as even Chinese police have made clear there has been no trial3. 

The purposes of the broadcasts are two-fold: to smear Cheng and reduce his credibility and to 

present his detention as lawful.  

 

Cheng was never contacted by a CCTV journalist to get his side of the story and they had no 

have any access to him while he was held incommunicado. CCTV has seemingly not taken any 

steps to verify the claims made by the police, and despite Cheng not having been arrested, 

indicted nor convicted, the offending programs, in graphics and in the words of the news 

anchors, state unequivocally that Cheng was guilty of the allegation. Hence, allegations are 

presented as facts.  

 

In the CGTN broadcast, Simon’s words are inaudible, and instead the news anchor simply states 

that he is confessing to various things, while the audience cannot hear his voice.  

 

In addition, CGTN and CCTV-4 state that the surveillance footage that it includes in the 

broadcast shows Cheng visiting prostitutes. It does not name the place (nor give its location), 

which police merely called a “club”. The video does not show him visiting or soliciting a 

prostitute, yet the CGTN newscaster and CGTN-added graphics state that allegation as a fact. 

Nothing in that surveillance footage shows Cheng soliciting prostitutes, or indicates in any way 

that he is. All it shows is a lobby and a corridor. Yet, CGTN and CCTV-4 state all these 

accusations as facts, and as no further information is given, have seemingly not asked the police 

for any such details. 

 

The intention of these broadcasts is to cause harm to Cheng, support the Chinese Communist 

Party’s unproven allegations that the Hong Kong protests are stirred by U.S. and UK, and to 

paint an illegal act as a legal act, subverting the truth.  

 

In addition, these broadcasts of Cheng make use of several separate edited clips, not a straight-

through nor genuine interview but an on-camera interrogation shot in separate takes. CGTN 

and CCTV-4 received this video from police and used it without prior familiarity with the 

recordings, between or after these cuts.  

                                                           
3 There has been no trial, not even an indictment. In fact, Simon was, according to Chinese police, placed in “administrative 
detention”, which is not a judicial process at all, it is an extra-judicial measure. Based on Chinese law, there cannot even 
theoretically be a trial, as it is a matter decided by the local police under the same administrative regulation as a petty fine. 



 

 

 
Cheng’s recordings were filmed while he was in an emergency situation and under intense 

distress. The result of CGTN’s and CCTV-4’s broadcasts was to significantly add to this distress. It 

was also made at a secret location, another point which was well known to CCTV as the fact of 

his disappearance and unknown whereabouts had been reported on extensively for many 

months before CGTN and CCTV-4 aired this broadcast. Cheng was under extreme pressure and 

by no means voluntarily made the recording.  

 

Instead, he was tortured into confessing without having been indicted, seeing a lawyer, nor 

without having been put on trial. By airing these broadcasts, CCTV-4 and CGTN convicted Cheng 

in public. At time of his BBC interview, he also released a detailed written testimony, outlining 

all of this. The broadcasts by CGTN and CCTV-4 confirm Cheng’s account. 

 

 

The systematic broadcast of abusive content 
 

Since 2013, CGTN has aired at least nine forced TV confessions in Canada, with 13 victims. 

CCTV-4 has aired at least 27 such forced TV confessions, with 57 victims. Two of those CCTV-4 

broadcast victims (aired 2018-04-23) are Canadian citizens.  Many are not broadcast once, or 

only in one edition. In addition, there are likely others since 2013 not yet identified by 

Safeguard Defenders. Table 1 and Table 2 below provide further details. 

 

In 2018, Safeguard Defenders released Scripted and Staged, the first in-depth report on China’s 

forced confessions of its kind, in both English and Chinese language editions, which received 

intensive media coverage, including in Chinese. The report includes in-depth testimonies from 

several victims, most highlighting extensive torture while kept incommunicado, in solitary 

confinement and often at secret locations. In late 2018, a book on the subject was released, 

Trial By Media, which included more testimonies that provided even more extensive proof that 

not only CCTV, and CGTN, was broadcasting video materials given to them (along with adding 

post-production values and news anchor material), but that in many CCTV journalists were also 

directly involved in extracting and recording some aired confessions. 

 

Copies of both Scripted and Staged and Trial By Media are added as Appendices to this 

Complaint. A long list of prominent media and legal scholars are available for commentary and 

input should so be requested.   

 

Several of these broadcasts are now being formally investigated by UK’s TV-regulator Ofcom 

following complaints against them being accepted. The most recent complaint, filed by Simon 

Cheng about his broadcast, is now being assessed by Ofcom and it is expected that it will to be 

accepted and formally investigated by Ofcom soon. Finally, nine of these broadcasts have also 



 

 

been filed for investigation with the U.S.’s Federal Communications Commission (FCC), as of 

2019-12-16. 

 

 

 

 

 

Table 1. Forced TV Confessions on CGTN 

 

    VICTIM INFORMATION     

# 
Date of 

broadcast 
Main confessor (or target) Nationality Broadcaster 

          

1 2013-08-27 Peter Humphrey (main) U.K. CGTN 

          

2 2013-10-26 Chen Yongzhou (main) CN   CGTN 

          

3 2014-07-14 Peter Humphrey (main) U.K. CGTN 

    Yu Yingzeng (supporting) US   

          

4 2014-08-04 Guo Meimei (main) CN   CGTN 

    3 others (blurred) (supporting) CN   

          

5 2014-08-19 Ko-Chen-tung (main) TW CGTN 

          

6 2016-01-18 Gui Minhai (main) SWE CGTN 

 

        

7 2016-05-02 Taiwanese telecom fraud (main) TW CGTN 

    Mr Lun (supporting) TW   

    Mr Xu (supporting) TW   

          

8 2018-02-09 Gui Minhai (main) SWE CGTN 

          

9 2019-11-21 Simon (Man-kit) Cheng HK CGTN 

 

 

Table 2. Forced TV Confessions on CCTV-4 

 



 

 

# 
Date of 

broadcast 
Main confessor (or target) Nationality Broadcaster 

1 2013-07-15 Liang Hong (main) CN   CCTV-4 

    Weng Jianyong (supporting) CN   

          

2 2013-08-22 Qin Huohuo (main) CN   CCTV-4 

    Lier Chaisi (main) CN     

          

3 2013-08-27 Peter Humphrey (main) U.K. CCTV-4 

          

4 2013-08-29 Charles Xue Biqun (main) U.S. CCTV-4 

    Ms Zhang (supporting) CN   

    Ms Liang (supporting) CN   

    Ms Ma (supporting) CN   

    Ms Wang (supporting) CN   

    Ms Li (supporting) CN   

          

6 2013-09-29 Dong Liangjie (main) CN   CCTV-4 

    Charles Xue Biqun (supporting) U.S.   

          

9 2013-10-26 Chen Yongzhou (main) CN   CCTV-4 

          

12 2014-05-13 Xiang Nanfu (main) CN   CCTV-4 

          

15 2014-06-26 Ning Caishen (main) CN   CCTV-4 

          

16 2014-06-29 Zhang Yuan (main) CN   CCTV-4 

          

19 2014-08-19 Ko-Chen-tung (main) TW CCTV-4 

          

20 2014-08-27 Nurmemet Abidilimit (main) CN (UI) CCTV-4 

    Ghesi Hasan (supporting) CN (UI)   

          

22 2014-09-26 Ilham Tohti (main) (offscreen target) CN (UI) CCTV-4 

    Luo Yuwei  (supporting) CN (Yi)   

    Perhat Halmurat (supporting) CN (UI)   

    Shohret Nijat (supporting) CN (UI)   



 

 

          

26 2015-07-12 
Zhou Shifeng, Wu Gan, Liu Sixin, Zhao 

Wei  (main) (all offscreen) 
CN   CCTV-4 

    Zhai Yanmin (supporting) CN     

    Liu Xing (supporting) CN     

    Huang Liqun (supporting) CN   

          

27 2015-07-19 
Zhou Shifeng (main), Wang Yu, Wu Gan 

(offscreen) 
CN   CCTV-4 

    Liu Sixin (supporting) CN   

    Huang Liqun (supporting) CN   

    Xie Yuandong (supporting) CN   

    Liu Jianjun (supporting) CN   

    Liu Xing (supporting) CN   

    Ms Gou (supporting) CN   

    Ning Huirong (supporting) CN   

    Zheng Yuming (supporting) CN   

    Zhai Yanmin (supporting) CN   

          

28 2015-07-19 Tursan (main) CN (UI) CCTV-4 

          

29 2015-07-20 Ai Ke Abai Er (main) CN (UI) CCTV-4 

          

30 2015-08-31 Wang Xiaolu (main) CN   CCTV-4 

          

33 2016-01-18 Gui Minhai (main) SWE CCTV-4 

 

        

34 2016-01-19 Peter Dahlin (main) SWE CCTV-4 

    Wang Qiushi (supporting) CN     

    Xing Jianshen (supporting) CN     

          

35 2016-02-01 Ding Ning (main) CN   CCTV-4 

          

38 2016-04-15 Taiwanese telecom fraud (main) TW CCTV-4 

    Mr Jian (supporting) TW   

    Mr Xu (supporting) TW   

          

39 2016-05-02 Taiwanese telecom fraud (main) TW CCTV-4 

    Mr Lun (supporting) TW   

    Mr Xu (supporting) TW   



 

 

          

42 2016-07-06 Lam Wing-kee (main) HK CCTV-4 

          

44 2017-03-02 Jiang Tianyong  (main) CN   CCTV-4 

    Xie Yang  (supporting) CN   

          

45 2017-05-09 Xie Yang  (main) CN   CCTV-4 

          

47 2018-04-23 Guo Wengui (main) CN CCTV-4 

    Chen Zhiheng (supporting) CAN   

    Chen Zhiyu  (supporting) CAN   

          

51 2019-11-21 Simon (Man-kit) Cheng HK CCTV-4 

 

Full database file is included as an Appendix with more specific information on each broadcast. 

 

 

What are Forced TV Confessions? 
 

The proliferation of “Forced TV Confessions” is one of several abusive trends spawned from the 

ascent to power in 2012 of Xi Jinping, marking a sharp deterioration in rule of law and human 

rights in China. These confessions are always extracted, produced and aired before a victim’s 

trial to deny them their legal right to a fair trial and for the purpose of convicting them in and 

by the media. Many times, they are also made and broadcast even before formal arrest. A great 

many of the all-in-all 51 “Forced TV Confessions” that we have discovered, inflicted upon at 

least 85 different victims, were perpetrated while the victim was held captive under yet 

another new abusive practice proliferating in the Xi Jinping era, namely ‘Residential Surveillance 

at a Designated Location’, or RSDL, which is a form of “Enforced Disappearance”, as it was 

termed by several United Nations’ bodies in August 20184.  

 

While in RSDL, the person’s whereabouts are not disclosed. By law they cannot be placed inside 

ordinary custodial centers, police stations or prisons but are instead placed into custom-built 

facilities or converted rooms within military, police or government-run ‘guesthouses’ or other 

facilities. Inside, a person is always kept in solitary confinement. No access to lawyers is allowed. 

In all known cases, even state prosecutors, who are supposed to supervise prisoners held in 

RSDL, are denied access. 

 

RSDL and other forms of incommunicado detention are closely related to the televised 

“confessions”. Many of the victims are rights defenders or foreigners being used by the CCP as 

                                                           
4 https://safeguarddefenders.com/en/blog/incommunicado-detention-must-go-say-un-experts 

https://safeguarddefenders.com/en/blog/incommunicado-detention-must-go-say-un-experts


 

 

a foreign policy tool, i.e. diplomatic hostages, where CGTN and CCTV-4 are active collaborators 

and instruments of this rights abuse. 

 

The true nature of these “Forced TV Confessions” and their aggregate dawned only in 2018. 

That knowledge forms the basis of this complaint.  

 

In November 2018, one of the many victims, Safeguard Defenders’ own Director, Peter Dahlin, 

released a book, titled Trial By Media, which further explored the role of CCTV not merely as 

passive broadcasters of these “Forced TV Confessions”, but as being actively involved in 

extracting and falsifying them. In the same month, in London, Peter Humphrey filed the first 

regulatory legal complaint to the UK’s broadcasting regulator Ofcom against both CCTV-4 and 

CGTN for broadcasting two such confessions that he was forced to make under a level of duress 

equating to torture. Ofcom, the Office of Communications bureau which acts as an enforcer of 

UK broadcasting law, is still investigating CCTV and CGTN. As per that complaint, CCTV (CGTN) 

had severely violated that UK law by broadcasting on UK air waves Mr Humphrey’s and many 

other “Forced TV Confessions”. Three more individual victims soon afterwards filed similar 

complaints in the UK to Ofcom. The Ofcom complaints filed by Peter Humphrey and Angela 

Gui are currently under formal investigation. The Simon Cheng complaint is likely to lead to a 

formal investigation shortly.  

 

As per Mr Humphrey’s complaint in the UK, which shows the reality behind the creation of 

these “Forced TV Confessions” and the direct lies and intentional distortion that they contain:  

 

“They [the police] drugged me, locked me to a tiger chair, and placed me and the chair 

inside a small metal cage. China Central Television (CCTV) journalists then aimed their 

cameras at me and recorded me reading out the answers already prepared for me by the 

police. No questions were asked.” The CCTV journalists could see the script the police 

were holding standing by the cage, a script written before the recording.  

 

There are a number of key traits in most of these “Forced TV Confessions” which bring a sharp 

focus to this present complaint. 

 

 Many of the victims are lawyers, journalists or others working for change – i.e. 

considered as political targets. 

 Direct lies by news anchors and in packaging and presentation, such as stating Simon 

Cheng had been on ‘trial’, or adding words to victims’ language in translation, for 

example adding ‘illegal’ to words spoken (under duress and drugged) by Peter 

Humphrey.  

 Victims are often held incommunicado and for long periods under profound duress, 

before the “Forced TV Confessions” are extracted and broadcast, and most of the 

victims gave no consent. 

https://www.amazon.com/Trial-Media-Chinas-expansion-Chinese-ebook/dp/B07KDGDWBR/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1547799661&sr=8-1&keywords=trial+by+media
https://safeguarddefenders.com/en/blog/cctv-need-be-tasked-following-existing-rules-broadcasting
https://safeguarddefenders.com/en/blog/uk-regulator-launch-investigation-chinese-state-tv
https://safeguarddefenders.com/en/blog/uk-regulator-launch-investigation-chinese-state-tv


 

 

 Because many victims refuse, they are subjected to both mental and physical torture, as 

defined by the Convention Against Torture, and in several cases, their children or loved 

ones are targeted and threatened with harm or arrest if they still refuse to play along. 

 The broadcasts, when victims are foreign, serve both as propaganda, as with 

domestic/Chinese victims, and often as foreign policy statements, in which the foreign 

victim is compelled to praise the PSB or the CCP, or in which they are forced to attack 

their own government. 

 CCTV often adds extensive post-production material, often containing direct lies or 

intentional distortion, to make the victim appear guilty, despite no trial having taken 

place, and in some cases even before a formal arrest. These added lies serve to 

complement the lies that the victim is forced to state in the ‘confession’ recording itself. 

 The lies that victims are forced to state under duress in the “confession” recording are 

often blatantly obvious as lies to the CCTV/CGTN ‘journalists’ who are present. 

 Journalists from CCTV very often partake in the making of these videos and are 

sometime even given the list of questions by the PSB or MSS officers to ask the prisoner, 

and will also see the victim’s pre-scripted, pre-prepared answers to those questions 

before filming. 

 In many of the cases where victims have provided testimony to us, the police wrote 

down the questions and answers, then gave the paper to the victim, and told them to 

memorize it. 

 During filming, police act as stage directors, ordering re-takes, and instructing the victim 

how to sit, how to speak, etc.; in the cases where CCTV journalists take part in the 

recording process, they will be witnesses to this. 

 Some “Forced TV Confessions” have even been recorded in CCTV’s own Beijing studios, 

despite CCTV’s knowledge that the victim is being held illegally, uncharged and untried 

in police custody.  

 Most people are told the recording is for internal use, for police superiors to see, and 

not for TV or the public. Even with CCTV staff present, as is often but not always the 

case, it has still been maintained that it’s not for TV. (All branches of state works for the 

CCP, so it’s not entirely unbelievable that CCTV is called in to help make a recording.) 

The victim only finds out the video was broadcast on TV once they are released and 

others then inform them. 

 

Regardless whether CCTV journalists are pro-actively involved in the production and extraction 

of these “Forced TV Confessions” or not, they will then undergo extensive post-production 

before being aired, with CCTV anchors and reporters adding content, often intentional 

distortions and direct lies, along with the graphics needed to present these newscasts, to 

support the outcome desired by the Communist Party authorities. 
 

 

Further information 
 



 

 

Broadcasting details5: 

CGTN (CGTN-News), Rogers, Channel 823. (https://www.cgtn.com/live) 

CCTV-4, Rogers, Channel 804.  (http://tv.cctv.com/live/cctvamerica/) 

 

 

Credibility 
 

Since a significant amount of information contained in this document is based on testimonies 
and third-party sources, the following section informs on Safeguard Defenders work, sources of 
information, methodology and the credibility of information collected from victims of forced TV 
confessions.  
 

1) Assessment of credibility of sources by Safeguard Defenders: 
 
Safeguard Defenders is the main reference among INGOs on China’s use of Forced TV 
Confessions, having released both in-depth report(s)6, a book7, and has a vast trove of 
testimonies from both Chinese and foreign victims of the torture that precedes such videos, 
and the making of the videos themselves. In studying the practice of forced confessions aired 
over the past six years, Safeguard Defenders has collected evidence from many different 
recognized sources and has directly interviewed a significant number of victims of those forced 
confessions after they were released.  
 
The publication of the first ever report on forced TV confessions, “Scripted and Staged: Behind 
the scenes of China’s forced TV confessions”, published in April 2018, was put together by staff 
at Safeguard Defenders who made interviews with victims of China’s practice of forced 
televised confessions and analyzed the confession broadcasts, including details of individual 
cases. Data from these two approaches were used to investigate what goes on behind the 
scenes: how the Chinese authorities coerce detainees to participate in televised confessions 
and to find clues from the broadcasts themselves to indicate their political purpose.  
 
In addition, Safeguard Defenders drew upon research material it collected from previous 
interviews with victims of Residential Surveillance at a Designated Location (RSDL) that were 
published in the book, The People’s Republic of the Disappeared. In addition to victims, the 
organisation also interviewed Chinese legal scholars for their comments on the legality of the 
confessions. For some information it collected, the organisation had to conceal the identities 
(including the gender) of their sources who still live in China because of a fear of reprisals from 
the state. For those that needed to be convinced in order to speak, such hesitation is also an 
indication of the sincerity of the testimony they eventually provided to Safeguard Defenders, as 
they would not have hesitated if their intention was to exaggerate or lie about what they 
experienced, witnessed or knew related to forced confessions and associated detention. 

                                                           
5 https://www.rogers.com/consumer/tv/starter-package?icid=bu-ppmbccon-stpbrcbndl-1030194#/starter-channels 
6 https://safeguarddefenders.com/en/publications  
7 https://www.amazon.com/Trial-Media-Chinas-expansion-Chinese/dp/0999370626 

https://www.cgtn.com/live
http://tv.cctv.com/live/cctvamerica/
https://www.rogers.com/consumer/tv/starter-package?icid=bu-ppmbccon-stpbrcbndl-1030194#/starter-channels
https://safeguarddefenders.com/en/publications
https://www.amazon.com/Trial-Media-Chinas-expansion-Chinese/dp/0999370626


 

 

 
In addition, the majority of the interviews and written testimonies, which were collected 
between April 2017 and March 2018, have been endorsed publicly by their authors. Several 
accounts of events were taken from a graduate thesis or from testimony available online (i.e. 
Lam Wing-kee CECC testimony and testimony from Xie Yang through his lawyer). Much 
information has been processed additionally through filing official, detailed, complaints by 
victims with TV regulatory bodies. 
 
The book “Trial by Media: China's new show trials, and the global expansion of Chinese media”, 
is a continuation of the work of Safeguard Defenders’ advocacy report “Scripted and Staged”. 
While a lot of the research for the first report was recording, watching, transcribing and 
translating hours and hours of confession tapes, to find visual clues that these “confessions” 
were in fact “show” confessions beyond the stilted delivery and suspect eye movements of the 
victims that indicated they were reading from a script, “Trial by media” focused more on victims’ 
accounts of events, and on how they lead to forced confessions. 
 
Much of the data collected were collected before the practice, and the reality behind it, was 
released and became publically known. Thus, victims provided their testimony or answers to 
interview questions independently of the others. While some of the legal activists and lawyers 
do know each other, we interviewed others who are from totally unrelated groups. Their 
accounts, including material that was not published for security reasons, corroborate each 
other. Their experiences were remarkably similar even though their cases were different and 
separated by several years and across different cities.  
 
Very recently, the latest victim of such forced TV confessions, Simon Cheng, posted in-depth 
notes8 about his experience, released alongside his interview with BBC (and interviews with 
many other British and international media). Simon has been debriefed by the UK Foreign- and 
Commonwealth Office (FCO). The breach of UK intelligence concerning its Hong Kong operation 
is not insignificant. 
 

2) Assessment of credibility of sources by others: 
 
Simon Cheng’s account has been deemed credible by a variety of sources. As reported by The 
Times9, British Foreign Secretary Dominic Raab said Mr Cheng's allegations were credible and 
that the treatment "amounts to torture". Amnesty International also said Mr Cheng's 
testimony was credible because his allegations were 'in line with the endemic torture and other 
ill-treatment in detention we have repeatedly documented in mainland China'10. 
 
Similarly, British victim Peter Humphrey, and Swedish victim Peter Dahlin (also Director of 
Safeguard Defenders), along with UK Professor of Chinese law Eva Pils, all testified on issues 

                                                           
8 https://www.facebook.com/notes/cheng-man-kit/for-the-record-an-enemy-of-the-state/2490959950941845/  
9 https://www.thetimes.co.uk/article/british-consulate-worker-tortured-by-chinese-92vf0jxqz 
10https://www.dailymail.co.uk/news/article-7710089/Simon-Cheng-China-releases-footage-former-UK-consulate-worker-
soliciting-prostitutes.html 

https://www.facebook.com/notes/cheng-man-kit/for-the-record-an-enemy-of-the-state/2490959950941845/
https://www.thetimes.co.uk/article/british-consulate-worker-tortured-by-chinese-92vf0jxqz
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7710089/Simon-Cheng-China-releases-footage-former-UK-consulate-worker-soliciting-prostitutes.html
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7710089/Simon-Cheng-China-releases-footage-former-UK-consulate-worker-soliciting-prostitutes.html


 

 

related to the practice in the Swedish Supreme Court on June 18, 201911. It concerned the 
extradition of one of China’s most wanted people, and Swedish Supreme Court, after hearing 
testimony related to right of fair trial and the use of forced TV confessions, denied the request, 
based on Swedish extradition law, and also on the European Convention on Human Rights, 
including related to the right to a fair trial.  
 
Similarly, British citizen Peter Humphrey’s and Swedish citizen Gui Minhai’s cases of forced TV 
confessions have both been investigated and found credible by their countries’ Ministries of 
Foreign Affairs. In the UK, the Office of communications (Ofcom), the state regulator of 
broadcast media, decided, after careful examination of the evidence it received, to launch 
formal investigations into CGTN’s airing of forced confessions of both Gui Minhai and Peter 
Humphrey. Under Ofcom procedure, complainants are meant to make their submission within 
20 working days of the program they have taken issue with being broadcast. The regulator does 
not normally accept complaints filed after the 20-day window, but in the case of both Peter 
Humphrey and Gui Minhai, it considered the cases bore such gravity that it launched formal 
investigations into both even though the deadline had passed years earlier.  
 
Renowned experts on Chinese law, international law, and CCTV and Chinese media, have 
agreed to provide expert testimony to Ofcom if requested. Among them are Jerome Cohen, 
Professor at New York University School of Law and one of the world’s top China law scholars; 
Perry Link, Professor of East Asian Studies at Princeton University, a leading China scholar; Eva 
Pils, Professor of Law at Dickson Poon School of Law, King's College London; and 
Magnus Fiskesjö, Professor of Anthropology at University of Cornell and former Cultural 
Attaché at the Swedish Embassy in Beijing. 
 
Several institutions, organisations and individuals (researchers, journalists, etc.) conducted their 
own independent research on the subject or the use of torture to obtain confessions, using 
different material and sources. International NGO Human Rights Watch published a report on 
the torture of detainees in China in 2015, covering the issue of forced confessions12, while 
Amnesty International released its own report on Torture and forced confessions13, the same 
year, exposing similar treatment inflicted upon detainees prior to confession.  
 
Considering the above elements, Safeguard Defenders can state in full confidence that the 
testimonies presented in this document echo the typical treatment identified by other reliable 
organisations and individuals. 
 

 

                                                           
11 https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/extradition-to-china-is-
refused/?_t_id=O1yascCyTu289D9pdWro5g&_t_q=china&_t_hit.id=DV_Domstol_Web_Common_ContentTypes_Pages_NewsA
rticlePage%2f_cce0d2fb-d770-48a3-b268-
bc9162d6daa6_sv&_t_hit.pos=1&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3asv%2csiteid%3aa6530190-d6e9-4bc3-bc1c-
514d4871176e 
12 https://www.hrw.org/report/2015/05/13/tiger-chairs-and-cell-bosses/police-torture-criminal-suspects-china 
13 https://www.amnesty.org/en/documents/ASA17/2730/2015/en/ 

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/extradition-to-china-is-refused/?_t_id=O1yascCyTu289D9pdWro5g&_t_q=china&_t_hit.id=DV_Domstol_Web_Common_ContentTypes_Pages_NewsArticlePage%2f_cce0d2fb-d770-48a3-b268-bc9162d6daa6_sv&_t_hit.pos=1&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3asv%2csiteid%3aa6530190-d6e9-4bc3-bc1c-514d4871176e
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/extradition-to-china-is-refused/?_t_id=O1yascCyTu289D9pdWro5g&_t_q=china&_t_hit.id=DV_Domstol_Web_Common_ContentTypes_Pages_NewsArticlePage%2f_cce0d2fb-d770-48a3-b268-bc9162d6daa6_sv&_t_hit.pos=1&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3asv%2csiteid%3aa6530190-d6e9-4bc3-bc1c-514d4871176e
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/extradition-to-china-is-refused/?_t_id=O1yascCyTu289D9pdWro5g&_t_q=china&_t_hit.id=DV_Domstol_Web_Common_ContentTypes_Pages_NewsArticlePage%2f_cce0d2fb-d770-48a3-b268-bc9162d6daa6_sv&_t_hit.pos=1&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3asv%2csiteid%3aa6530190-d6e9-4bc3-bc1c-514d4871176e
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/extradition-to-china-is-refused/?_t_id=O1yascCyTu289D9pdWro5g&_t_q=china&_t_hit.id=DV_Domstol_Web_Common_ContentTypes_Pages_NewsArticlePage%2f_cce0d2fb-d770-48a3-b268-bc9162d6daa6_sv&_t_hit.pos=1&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3asv%2csiteid%3aa6530190-d6e9-4bc3-bc1c-514d4871176e
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/extradition-to-china-is-refused/?_t_id=O1yascCyTu289D9pdWro5g&_t_q=china&_t_hit.id=DV_Domstol_Web_Common_ContentTypes_Pages_NewsArticlePage%2f_cce0d2fb-d770-48a3-b268-bc9162d6daa6_sv&_t_hit.pos=1&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3asv%2csiteid%3aa6530190-d6e9-4bc3-bc1c-514d4871176e
https://www.hrw.org/report/2015/05/13/tiger-chairs-and-cell-bosses/police-torture-criminal-suspects-china
https://www.amnesty.org/en/documents/ASA17/2730/2015/en/


 

 

Appendixes 
 

 Excel file of broadcasts of Forced TV Confessions by CGTN and CCTV-4 

 Scripted and Staged (report) 

 Trial By Media (book) 

 The CCTV-4 video: 
http://tv.cctv.com/2019/11/22/VIDEj6kBiTNfJbQMK05UJrHd191122.shtml?spm=C45305.P7689

5791933.S09521.96 

 The CGTN video: https://www.youtube.com/watch?v=POjaAsNQy3Q 

 

All material including the CCTV-4 video and CGTN video can be downloaded here: 

https://drive.google.com/open?id=1Wo7xLUKNZUc3JSOIyWTBl236JrMV5Ycw  

 

 

Additional information on broadcast of harmful content 
 

To illustrate the consistent behavior by CCTV and in CCTV-4 and CGTN broadcasts, analysis for 

an additional four CCTV-4 and four CGTN broadcasts are added below. We have included them 

to show how these stations are systematically undermining CRTC and have done so without 

any apparent review or investigation. They have been selected as they represent a cross-

section of such broadcasts over the last six years.  

 

CGTN on 2013-08-27: Peter Humphrey 
 

Title of Broadcast: Identity theft / Personal data protection – Shanghai arrests husband and wife 

over misuse of personal data 

Program: China24 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2013-08-27 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): Unknown 

Length of broadcast: 05.38 

Language of broadcast: English 

Link: This broadcast has been removed and is no longer available on CGTN website nor on its 

YouTube channel. We have preserved a copy. A link to download it as video media file is 

provided in the appendix.  

 

The victim and recording of video 

Peter Humphrey, a UK citizen, 57 years old at the time, China specialist, fraud investigator, prominent 

member of the foreign business community in China, senior Rotarian, and former senior Reuters 

journalist, launched, a corporate due diligence and fraud prevention consultancy firm, ChinaWhys Co Ltd 

with his American wife Yingzeng Yu (surname Yu) in 2003. Their main operational office was in Shanghai 

and their principal family home in Beijing. Prior to this, until the late 1990s, Mr Humphrey had been a 

http://tv.cctv.com/2019/11/22/VIDEj6kBiTNfJbQMK05UJrHd191122.shtml?spm=C45305.P76895791933.S09521.96
http://tv.cctv.com/2019/11/22/VIDEj6kBiTNfJbQMK05UJrHd191122.shtml?spm=C45305.P76895791933.S09521.96
https://www.youtube.com/watch?v=POjaAsNQy3Q
https://drive.google.com/open?id=1Wo7xLUKNZUc3JSOIyWTBl236JrMV5Ycw


 

 

well-known reporter and editor for Reuters in Europe and Asia. He was a noted expert on China for four 

decades, a thought leader on due diligence in the foreign business community, and president of the 

Rotary Club of Beijing.  

 

“They drugged me, locked me to a tiger chair, and placed me and the chair inside a small metal 

cage. China Central Television (CCTV) journalists then aimed their cameras at me and recorded 

me reading out the answers already prepared for me by the police. No questions were asked.”  

-  British citizen and former Reuters journalist Peter Humphrey on his forced TV 

confession in China.  

 

On August 27, 2013, Peter Humphrey was seen on China’s state broadcaster China Central Television 

(CCTV) supposedly “admitting” to crimes he and his wife had not been indicted for, nor tried for nor 

convicted of. This so-called “confession” on TV happened a year before he and his wife were formally 

indicted and put on “trial”.  

 

Since being detained on 10 July 2013 and placed in a Shanghai detention center, he had refused to make 

any such a confession, but was in return maltreated and later on even denied cancer care, making him 

fear for his life. Despite specifically saying No to “meeting TV journalists” and refusing to be filmed or 

photographed – he only agreed to speak with print reporters – he was drugged one morning and taken 

to a special interrogation cell to record the “confession”.  

 

He was handcuffed and locked to a chair inside a steel cage inside the cell. CCTV journalists aimed their 

cameras at him through the cage bars, and police, present in the room, asked prepared questions to him. 

In the broadcast, Mr. Humphreys appears visibly drugged, slurring his words. One officer held the papers 

of the script, visible to all the journalists there, including CCTV. Mr. Humphreys said he felt pressured to 

give the answers that had been prepared for him. 

 

CCTV journalists cooperated with police to extract, record, and package the post-production and then 

broadcast his false “confession”. CCTV then released it worldwide, airing it in the US on CCTV-4. Later, 

CGTN, its international arm for English broadcasts, aired an English-language edition in the US as well.  

 

Besides airing the forced statements made by Mr Humphrey, who was clearly under duress and in 

distress, and who was supposed to say only what the PSB told him to say, a scenario that was clearly 

visible for the CCTV journalists and other supposed Chinese media people in the room, CCTV added 

significant post-production material to further distort the facts and incriminate Mr Humphrey and his 

American wife in an extrajudicial and illegal “trial by media” scenario. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

 

Overall, the presentation by the newscaster intentionally distorted a professional corporate due 

diligence firm as a mass personal data trafficker, which was untrue, as personal data was used only for 

analytical work for corporate clients in the due diligence process and for SOX and FCPA compliance 

purposes.  



 

 

 

The presenter stated that police had arrested the two people in the newscast, Mr Humphrey and his 

American wife Yingzeng Yu, on charges of selling personal information. This was a lie. They were not 

arrested or charged for selling personal information. The broadcast went on to repeat this by a both a 

second and third reporter/narrator. The couple had in fact only been preliminarily charged (and this was 

known by CCTV/CGTN) with illegally obtaining personal information, and never with selling it or 

trafficking it.  

 

The broadcast again stated that the couple obtained and illegally sold such data, implying it was a profit- 

making activity. After a direct lie about what they were charged with, the newscast now sought to 

distort facts, to present them as people arrested for trafficking in personal data. However, it later 

contradicted this claim by saying such information was obtained for screening (i.e., due diligence) work, 

and not for selling. It finished this section by stating that the reports created by the couple contained 

information that violated Chinese people’s rights. However, at this time, the couple had not been 

indicted, tried or convicted for any crime, and the charge against them was under Chinese police 

investigation. Yet CGTN presented them as guilty, despite not being convicted of the crime in question.  

 

The newscast stated that the company ChinaWhys made 6 million RMB per year. However, no reporter 

ever asked Mr Humphrey about the annual turnover; and the financial data and documentation seized 

from ChinaWhys and reviewed by the police did not state or contain information saying that this was so. 

This figure had been made up. And in fact no CCTV reporter or any other journalist was allowed to ask 

Mr Humphrey any questions at all. Only the police officer, one of his daily  interrogators, asked 

questions during the filming session in the cage. 

 

The most outrageous direct lie, perpetrated by CGTN staff, was that Mr Humphrey says, in Chinese, in 

the so-called “confession” recording, “we obtain personal information” but the English overlaid 

narration and translation used in the broadcast, added by CGTN, inserted the word “illegally” into his 

words. The Chinese that you can hear behind the English narration simply contained the phrase “we 

obtain personal information.” 

 

The newscaster further stated, “this is the first case of the Chinese police to crack [down] on a foreign 

registered company who are operating illegally on research and trafficking personal information.” This 

implies illegal business operations, a serious offence under Chinese law but one that the couple was 

never arrested nor charged with, and this was intentionally distorting the facts. 

 
CGTN on 2014-07-14: Peter Humphrey, Yingzeng Yu 

 

Title of Broadcast: GSK China private-eye agents indicted in Shanghai for illegal investigation 

Program: News Hour 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2014-07-14 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): Unknown 

Length of broadcast: 01:37 



 

 

Language of broadcast: English 

Link: https://www.youtube.com/watch?v=mHuxlz5a4qs 

 

The victim and recording of video 

This “forced TV confession” was recorded about a year after the first one with Peter Humphrey as its 

victim once again. The recording of the forced “confession” by Mr Humphrey and (separately) his 

American wife Yingzeng Yu was this time made (and the newscast in question broadcast) just after they 

had been indicted on a single simple charge, but before any trial was held or any verdict was issued, and 

was thus deliberately timed to prejudice their trial, which Chinese law actually prohibits. The news 

anchor for the CGTN broadcast was the same as for the year-earlier CGTN broadcast, Mr James Chau. 

 

Unlike the earlier broadcast, this second time the filming did not take place in a cage in an interrogation 

cell in the Shanghai Detention Centre, but in a meeting room in the Shanghai Detention Centre, and a 

CCTV reporter asked all the questions from a script. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

Unlike the earlier broadcast, this CGTN broadcast at first stated, correctly, that the couple had been 

indicted for illegally obtaining personal information, whereas the earlier CGTN broadcast a year ago had 

falsely claimed that they had been “arrested for illegally selling personal data”. 

 

However, the CGTN narrator then reverted to and revived the original lie by stating that the couple were 

found to have illegally trafficked a huge amount of personal data, and that this had been for the 

purpose of profit. This was a lie, and repeated the same wrongful accusations of earlier broadcasts. They 

had not been arrested, nor charged nor indicted for trafficking in personal data, nor had they ever sold 

personal data. Both accusations were used to smear the foreign couple and made it appear they had 

profited from selling the personal data of Chinese citizens, with emphasis on the alleged but un-

convicted perpetrators being foreign and the victims being Chinese. Considering that the arrest and 

indictment were now fully public and had been covered extensively by media, CGTN was well aware of 

this fact and the real charge, but it chose to broadcast this lie, intentionally distorting the facts. The 

broadcast goes on repeat that they ‘traded’ personal data, once again, a lie. The broadcast was very 

clearly intended to prejudice the trial, and the Chinese and international publics. 

 

Next the broadcast asserted that Mr Humphrey had admitted to using ‘illegal means’, which was again a 

lie. The newscast showed footage of him speaking against his will and under great duress and in distress 

as a captive and with no ability to give or withhold consent. But despite that, he never said that he 

admitted to having used illegal means. He simply states, “if we have broken any law, I am sorry”. The 

broadcast intentionally misrepresented his words and the truth in order to falsely portray him 

admitting to the allegations made by CGTN, another instance of intentional distortion. 

 

CGTN on 2016-01-18: Gui Minhai 
 

Title of Broadcast: “Missing” man reappears  

Program: News Desk 

https://www.youtube.com/watch?v=mHuxlz5a4qs


 

 

Channel: CGTN (CCTV News) 

Date of broadcast: 2016-01-18 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 00:18:35 

Length of broadcast: 02:17 

Language of broadcast: English 

Link: https://www.youtube.com/watch?v=_1z0wFNGLrc (full broadcast of entire news show at 

http://tv.cntv.cn/video/C19133/af7e3e673ebf474ab78e657c2a6d2abb)  

 

The victim and recording of video 

This complaint section is provided by Ms. Angela Gui, daughter of victim Mr Gui Minhai (surname Gui). 

Ms Gui and her father are citizens of Sweden, where Ms Gui was born. Thus, her father is of Chinese 

descent but exclusively holds Swedish citizenship and should enjoy Swedish consular protection, which 

the Chinese authorities have obstructed.  

 

My father, Gui Minhai, a Swedish citizen, went missing while on vacation in Thailand in October 2015. It 

is believed he was placed into ‘residential surveillance at a designated location’ (RSDL), and his 

whereabouts remained unknown. Shortly afterwards, a building surveillance video from the compound 

of his holiday home in Thailand surfaced showing how several Chinese men had entered the compound 

where he was staying, and how he had left with them in a van. Thai authorities have stated that there 

are no records showing him leaving Thailand.  

 

Later, Chinese authorities stated that he had returned to China voluntarily to face punishment for an 

alleged – never proven – hit-and-run traffic incident that allegedly had occurred 12 years earlier, in 2003. 

My father was based in Hong Kong, where he sold and published books on the Chinese Communist Party 

and the government leadership. These books are banned in China. On January 17, 2016, he appeared in 

a “Forced TV Confession” aired by CCTV-4, and which was also broadcast by CGTN in English, as well as 

on “CGTN Francais” in French. Despite his whereabouts being unknown, he would later appear in two 

more such “confession” videos broadcast by CCTV and/or CGTN, the latest one being aired in 2018.  

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

 

Of note, none of the background information on Mr Gui provided in the newscast (the alleged road 

accident of 2003, him fleeing China in 2004, or him being listed by Chinese police as a fugitive, nor his 

alleged sentence/verdict issued in 2004) was supported by any legal documents. In fact, no such records 

exist or are referred to in China’s Supreme Court’s database. Neither his family members, nor the 

Swedish government have received any such documents to underpin these allegations. 

 

The newscaster stated that he went to China to turn himself in to authorities voluntarily, with Mr Gui 

himself stating so in a recording made while he was a captive in a state of “enforced disappearance”. 

This statement was a lie, and CCTV production knew it was not factual.  

 

When he disappeared, he was spotted on real estate surveillance cameras in Thailand being escorted 

into a van by Chinese-looking men. He was well aware it was dangerous for him to travel to PRC China. 

https://www.youtube.com/watch?v=_1z0wFNGLrc
http://tv.cntv.cn/video/C19133/af7e3e673ebf474ab78e657c2a6d2abb


 

 

His travel documents, including his passport, were found in his Thai holiday home, and Thai authorities 

have publicly affirmed that there are no records of him leaving Thailand.  

 

Not only was this so-called “voluntary return” to China impossible in those circumstances, but the 

circumstances were well known at the time and had been publicized extensively. 

 

It was imperative to the Chinese government to propagate the lie that he had “returned voluntarily”, 

because kidnapping him in Thailand and smuggling him from there to China could cause an international 

diplomatic uproar. This intentional lie broadcast by CGTN was to serve this propaganda goal of the 

Chinese authorities and cover up an act of kidnapping and hostage-taking.  

 

 

CGTN on 2018-02-11: Gui Minhai 
 

Title of Broadcast: Bookseller detained again over suspected violations 

Program: The World Today 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2018-02-11 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 10:08 

Length of broadcast: 01:44 

Language of broadcast: English 

Link: https://news.cgtn.com/news/34457a4e32677a6333566d54/share_p.html  

 

  

The victim and recording of video 

See background information provided in above.  

 

In this broadcast by CGTN, CCTV stated that it interviewed Mr Gui while he was in detention. But the 

location of his detention was not disclosed nor has it been disclosed to this day.  He has had no access to 

lawyers and has never been allowed to freely disclose his true circumstances. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

 

The video repeated the claim first made in a broadcast two years earlier (broadcast violation 4), stating 

that he had turned himself in to Chinese authorities inside China. As per broadcast violation 4, described 

above, that was impossible, and CGTN and CCTV staff knew this was impossible, yet still took these lies 

to air, including on Canadian airwaves.  

 

 

CCTV4 on 2016-01-19: Peter Dahlin 
 

https://news.cgtn.com/news/34457a4e32677a6333566d54/share_p.html


 

 

Title of Broadcast: 中国执法部门破获一起危害国家安全案件 (Chinese law enforcement have 

cracked a case regarding endangering national security) (re-broadcasted under same name or 

using variations of that name) 

Program: 中国新闻 (China News) 

Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 

Date of broadcast: 2016-01-20 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 12:33 

Length of broadcast: 07:07 minutes 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2016/01/20/VIDE07RACg7DbeJJuyswdbz9160120.shtml  

 

On 2016-01-19 CCTV13, China’s main news channel, aired a 07:59 minutes long segment on Peter Dahlin, 

which included a falsified “confession” recording made by CCTV and the Ministry of State Security (MSS) 

a day or two beforehand. Following the CCTV-4 broadcast in the US (cited above), several other 

broadcasts, at different lengths, rebroadcast the same material, and were also aired on both CCTV-4 in 

the US as well as on other CCTV channels inside China.  

 

The victim and recording of video 

Peter Dahlin was the co-founder of a Hong Kong registered, Beijing-based NGO that provided support to 

China’s legal community and its “human rights lawyers”. He was alleged to have violated national 

security (art 107 of PRC Criminal Law). He was never arrested, prosecuted nor tried on this charge. 

 

When he was taken, several coworkers were also taken and were also placed into RSDL. Two of them 

would similarly be forced to record “confession” films, which were used to attack Mr Dahlin. In addition, 

his girlfriend was also taken and placed into RSDL, and kept for as long as he was. The MSS used the 

threat that they would keep her in solitary for up to six months as well as the threat of deporting Mr 

Dahlin, to pressure him to “agree” to record a “confession” statement. 

 

The MSS always maintained the recording was not for TV or the public, but for their superiors, to be 

used as a basis to determine the fate of Mr Dahlin (and his girlfriend). Besides small clips showing what 

Mr Dahlin was forced to say, CCTV presenters added graphics, all of which was inserted in post-

production, as well as false accusations by others (such as coworkers, extracted through threats). 

 

During recording, the CCTV journalist was given a paper by MSS agents with the questions to ask. She 

also saw the paper Mr Dahlin had been given with both the pre-scripted questions and answers. This 

paper was authored by the MSS and Mr Dahlin was told to memorize it. The room, inside the 

clandestine prison, was filled with almost a dozen people, including the CCTV journalist and CCTV 

cameraman who had brought in CCTV-labeled equipment, including microphones, professional TV video 

camera, tripod, etc.  

 

Mr Dahlin states: “At one point the CCTV journalist, after I failed to give the right answer to MSS agents 

satisfaction, leaned in and asked me ‘you really don’t want to say that line, do you?’ The line was ‘I have 

hurt the feelings of the Chinese people.’ On the fifth take, MSS agents, who directed the whole thing, 

http://tv.cctv.com/2016/01/20/VIDE07RACg7DbeJJuyswdbz9160120.shtml


 

 

asking for many re-takes, and instructed me on my posture, tone of voice, etc., approved, and it was 

used in the broadcast later. “ 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

 

Throughout the broadcast, the newscaster/anchor presents unsubstantiated accusations against Mr 

Dahlin as facts. This is done despite the then widely-known fact that Mr Dahlin was being investigated, 

and that no formal legal arrest had been made of him, and certainly no trial or conviction of him had 

been made. Thus, CCTV intentionally distorted the facts.  

 

All statements made by Mr Dahlin, he affirms, were known by CCTV to have been made under duress. 

“The videographer and the journalist both were aware that I was kept in a facility for investigation, and 

were aware that my answers were pre-determined, and were being read from a sheet of paper that 

both CCTV staff saw. The journalist asked questions supplied, on paper, by the security agents, and no 

questions of her own. They were also aware that those security agents were guiding and directing the 

whole pre-scripted staged recording, being present in the room throughout. They instructed on tone of 

voice, posture as well as on re-takes, as well as updated questions and answers.” 

 

The presence of a large number of security agents in the room making the “confession” video and the 

physical attributes of the interior of this secret, prison-type facility where it took place, were concealed 

in the CCTV “confession” newscast.  

 

The newscast began by stating that security forces have successfully cracked down on an organization 

that was engaging in activities threatening national security. The organization, and its director Peter 

Dahlin, were merely under investigation. The broadcast convicted him in public of this accusation 

despite no arrest, no indictment nor trial of him, despite the prevention of a fair and transparent trial 

free from prejudice being illegal under Chinese law. 

 

The newscast falsely stated that Mr Dahlin’s work and his group operated under instruction from a 

foreign, non-specified, institution (they mean National Endowment for Democracy). This is false, and 

this statement was known by the security personnel involved to be false. No such a statement, nor 

anything similar, was ever made by Mr Dahlin to CCTV.  

 

The newscast included statements against Mr Dahlin that could not possibly have been verified by 

CCTV. Those are statements from two of his coworkers. Neither of these two were interviewed by CCTV; 

those clips were filmed by the Ministry of State Security while both coworkers were held locked away 

incommunicado. CCTV had no access to either of these two persons and thus had no way to verify such 

statements from them, yet it included them in the broadcast to add further defamatory content. This 

included the false allegation that Mr Dahlin intentionally collected negative or damaging information 

about developments in China and that he would distort and exaggerate them and would even fabricate 

such information. It also said his work sought to intensify disputes inside China. 

 



 

 

The newscast, voiced with one of these forced statements from a detained coworker, but also with 

newscaster narration, states, as a fact, that Dahlin’s group, “in collusion with overseas forces, planned 

and assisted the smuggling of a person across China’s border into Burma.” This was false, the Chinese 

security services knew that it was false, and CCTV did not ask about it in the interview, but issued it as 

a statement of fact nonetheless, in order to incriminate Mr Dahlin in a trial by media.  

 

The newscast directly lied when it then stated that he confessed to the above accusations. “I did not, 

and no video of me exists where I confess to any involvement in this smuggling,” he says. The newscast 

also said that he admitted that any report made “did not reflect the true situation”. This was false. No 

such admission was made, nor does it exist. This is a false statement, and the CCTV interviewer did not 

ask about this, yet included this as a statement of fact by the newscaster in the broadcast.  

 

“In addition, I was forced to use the word “criminal” against two people. I made it clear, repeatedly, 

that neither of those two people had been tried and convicted of any crimes, therefore by definition 

were not criminals, but MSS agents refused to change it,” Mr Dahlin affirms. CCTV staff were aware that 

neither of those two people had been convicted, nor even formally arrested with official charges. 

Despite that, they intentionally included this forced statement from Mr Dahlin in the newscast, in an 

intentional distortion of the truth.  

 

Finally, the newscast stated that he said his group paid Chinese professional lawyers to launch lawsuits 

against the government. “I did not say that, and it is false. Professional lawyers provide criminal 

representation for those facing criminal prosecution. This is not in any way related to lawsuits against 

the government. CCTV did not ask about this, yet presented it, in newscaster/narrator’s voice, as having 

been admitted and said by me. This is both a direct lie and an intentional distortion,” he affirms.  

 

The newscast ends by stating that Mr Dahlin had been placed in “residential surveillance”. “This is false, 

and knowingly false by CCTV. I had been placed into “residential surveillance at a designated location” 

(RSDL), a very different situation and coercive measure, and me being held in an MSS-run facility would 

be blatantly clear to CCTV staff as they visited this secret jail to interview me. “ 

 

 

CCTV4 on 2016-07-06: Lam Wing-Kee 
 

Title of Broadcast: 香港铜锣湾书店店长林荣基案始末 (The case of Lam Wing-Kee, manager of 

bookstore in Causeway Bay, Hong Kong) 

Program: 中国新闻 (China News) 

Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 

Date of broadcast: 2016-07-06 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 14:14 

Length of broadcast: 04:10 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2016/07/06/VIDEgOXIUE4gJdlJzXddwFRp160706.shtml  

 

http://tv.cctv.com/2016/07/06/VIDEgOXIUE4gJdlJzXddwFRp160706.shtml


 

 

The victim and recording of video 

Lam Wing-Kee (surname Lam) is one of five “Hong Kong Causeway Bay booksellers” whose unlawful 

disappearances into China from Hong Kong and from Thailand captured the world’s attention in 2015 

and 2016. Mr Lam has explained what happened, and how he was made to record numerous videos, 

while kept in a state of extrajudicial disappearance, in the hands of the Chinese police:  

 

I was taken and blindfolded when crossing the border from Hong Kong into China in Shenzhen, 

on October 25, 2015, just eight (8) days after a colleague, Swedish citizen, Gui Minhai, 

disappeared in Thailand and later showed up in police custody in China. On October 15 to 17, 

two other coworkers who were in China at the time also went missing. At the end of the year a 

fifth and final colleague, a UK citizen, went missing. The five of us all disappeared and were kept 

incommunicado, with our whereabouts being kept secret.  

 

I was at first tied to a metal chair by police in Shenzhen, before being transported to eastern 

China and placed into ‘residential surveillance at a designated location’ (RSDL), a system that 

allows for 6 months incommunicado detention, with whereabouts kept secret, and in solitary 

confinement. During my time inside, I was forced to make some eight (8) or nine (9) video 

recordings with the police, both in the facility I was kept in, but also driven to a larger facility for 

such recordings. As I was blindfolded, I do not know where the other facility was, but I know it 

was a police station. They [the videos] were all [said to be] made for internal police use, for their 

superiors in Beijing to see. None of these videos were [said to be] made for TV or the public. 

 

After six months in ‘RSDL’ I was released on bail and under heavy scrutiny, not allowed to return 

to Hong Kong. Later, in early summer 2016, I was told to return to Hong Kong, take computers 

from the bookstore office and return with them to China. Once I made it to Hong Kong, I called a 

press conference instead and exposed what had been going on. The rest is, as they say, history. 

 

The videos recorded of me were then used by CCTV, with significant post-production, and aired, 

without any consent ever given, with the clear aim of defaming and attacking me. Several other 

colleagues have likewise been forced to record such videos, sometimes together with CCTV 

journalists themselves, and aired in the US, such as Gui Minhai.  

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

 

Due to the very high profile of this case, where CCTV was broadcasting a defense of the position of the 

Chinese state, it was well known that Lam had been in ‘residential surveillance at a designated location’ 

(RSDL), and that any film provided to CCTV broadcasting staff for the purpose of bringing it to air would 

have been made while he was kept incommunicado and in solitary confinement against his will. Despite 

this, and knowing the situation under which he was made to record such “confession” videos, these 

videos were used by CCTV and presented as facts. CCTV did not reach out to Mr Lam in any way to 

question him or obtain verification or consent.  

 



 

 

Despite knowing he was being held incommunicado and in solitary, where any recording by Lam would 

have been performed with him under extreme duress, CCTV uses video recordings that are filmed or 

edited in such a way as to disguise his clandestine prison environment. Lam is deceitfully made to wear 

civilian clothes (including the overcoat of his interrogator) and to hold a cup of tea or coffee. They also 

pasted into the newscast film snippets of him being treated well, eating alone, reading a book, all while 

wearing civilian clothes, to further and intentionally distort Lam’s situation for the purpose of the 

videos where he supposedly “confesses”. While he was detained, Lam usually wore an orange prison top 

and grey sweatpants.  

 

While CCTV-4 broadcast this film, CGTN supported the smear campaign against him by posting a 

companion news story on its website, claiming that Mr Lam’s girlfriend, who had also been made to 

disappear at the same time (having been inside China when this occurred), ostensibly stating that Lam’s 

claim that he was forced to sign away his right to access a lawyer and to sign away his right to contact 

his family, were untrue14.  

 

 

CCTV4 on 2016-01-18: Gui Minhai 
 

Title of Broadcast: 香港铜锣湾书店老板“失踪”事件调查 (Investigation into the "missing" owner 

of the bookstore in Causeway Bay, Hong Kong) 

Program: 中国新闻 (China News) 

Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 

Date of broadcast: 2016-01-18 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 07:33 

Length of broadcast: 04:48 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2016/01/18/VIDEsgEfvRYUXnr0BKLH0qxJ160118.shtml  

 

The victim and recording of video 

See background information provided above.  

 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

 

In this broadcast on CCTV rather than CGTN, the newscaster claimed that Mr Gui, ethnically Chinese, 

also held Swedish citizenship. This was a lie: There was no “also” and it was misleading to imply he held 

some kind of Chinese ID. Mr Gui holds only Swedish citizenship, having renounced his Chinese 

citizenship long ago. Publicly, the Chinese state has repeatedly defended the detention of Mr Minhai 

(without mentioning his abduction from Thailand) by claiming that he is a Chinese citizen, and here 

CCTV intentionally distorts fact by making this false statement.  

                                                           
14 https://america.cgtn.com/2016/07/06/mainland-informs-hong-kong-on-management-of-bookseller-case 

 

http://tv.cctv.com/2016/01/18/VIDEsgEfvRYUXnr0BKLH0qxJ160118.shtml
https://america.cgtn.com/2016/07/06/mainland-informs-hong-kong-on-management-of-bookseller-case


 

 

 

This lie is undermined when he is shown saying that yes, he is a Swedish citizen, but he feels Chinese. 

This is, however, yet another attempt to distort the facts and claim sovereignty over a foreign national 

of Chinese ethnicity. (If this were a valid claim, then China would be asserting sovereignty over every US 

citizen who is of Chinese ethnic heritage.) It is then followed by Mr Gui, speaking under duress, asking 

the Swedish government and any institution committed to helping him to stop doing so. His then 

current situation, that of being disappeared and held in RSDL, without any formal arrest, would have 

been very clear to the CCTV staff filming and broadcasting the segment. 

 

The newscaster stated that Mr Gui had turned himself in to Chinese police, with he himself stating so in 

a recording made while he was in a state of “enforced disappearance”. This statement was a lie, and 

CCTV production staff would have known it was a lie at that time. Mr Gui was identified on a real estate 

security surveillance camera’s footage being herded into a van in Thailand by Chinese-speaking men. He 

was well aware of it being dangerous for him to travel to China.  

 

His travel documents, including his Swedish passport, were found in his Thai holiday home. Thai 

authorities have publicly stated that there are no records of Mr Gui leaving Thailand. Not only was his 

voluntary “return” to China impossible in those circumstances, but these conditions were well known at 

the time, and had been reported on extensively. 

 

It was imperative to the Chinese government to propagate the falsehood that he had “returned” 

voluntarily, as kidnapping him in Thailand could cause an international diplomatic incident. Thus, CGTN 

intentionally aired a proven lie for this purpose.  

 

 



Complaint, CGTN/CCTV-4 

 

CCTV4 on 2013-08-27: Peter Humphrey 
 

Title of Broadcast: 上海公安打掉首个外国人在华开办的非法调查公司 (Shanghai Police breaks up 
the first illegal investigation company opened by a foreigner in China) 
Program: 中国新闻 (China News) 
Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 
Date of broadcast: 2013-08-27 
Start time of broadcast (China time, GMT+8): 07:30 

Length of broadcast: 03:09 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2013/08/27/VIDE1377559803276802.shtml  

 

The victim and recording of video 

See information provided in above for CGTN. Recording process the same. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 

 

In this broadcast on CCTV rather than CGTN, the newscast falsely alleges that the company that Mr 

Humphrey operated, ChinaWhys, bought and sold personal data. This is not the case, as is well known to 

the many American corporations, law firms and chambers of commerce who used his services for many 

years. The broadcast also alleged that the company had been doing this, in violation of the law, since its 

founding in 2003. This was nonsensical, since the law about the acquiring of personal information did 

not take effect effective until 2009, and even then did not cover the due diligence and anti-fraud activity 

of ChinaWhys, which did not involve the illegal acquisition of information. 

 

The newscast stated that ChinaWhys made 6 million RMB per year. In fact, CCTV never asked Mr 

Humphrey any questions during the fake interview and never asked about his company’s annual 

turnover and earnings. Nor did any financial data and documentation seized and analyzed by the police 

state or contain the numbers cited by CCTV at all. The figure was made up. 

 

The broadcast stated that his company was illegal. This was a lie. It was legally incorporated in 

Shanghai and in Hong Kong with applicable registrations, certifications and licences. Also, the 

company and Mr Humphrey were never charged with “illegal business operations”, a nebulous blanket 

charge that is frequently used in China in order to exact harsher and arbitrary penalties which are based 

on multiples of transaction volumes and years of business operations.   

 

The broadcast stated that Shanghai police had discovered the company after being tipped off by 

members / or a member (Chinese language having no plural) of the public. This was a lie. And CCTV 

never asked Mr Humphrey about this in the “interview” because CCTV in fact asked Mr Humphrey no 

questions at all. A year later, in court, even the prosecutor admitted this was wrong.  

 

His company’s registration and operation was presented as murky and illegal. Yet, it was properly 

registered, and carried out legitimate corporate due diligence and fraud prevention work for many 

http://tv.cctv.com/2013/08/27/VIDE1377559803276802.shtml


Complaint, CGTN/CCTV-4 

 

Fortune 500 firms. It was an active member of several leading chambers of commerce, including the 

American Chamber of Commerce in both Beijing and Shanghai, where Mr Humphrey delivered many 

fraud prevention lectures and was well known and respected in his field and was considered a thought 

leader for fraud risk management and FCPA-style bribery prevention at American firms in China.  

 

In the newscast, a police officer was shown, away from the cell with the steel cage where the filming 

took place, saying, “this company has no premises nor any employees, it is in fact a shell company.” 

Every part of this sentence was a lie. “CCTV never asked me any questions about this, nor was it 

discussed in my fake ‘interview’.” It was broadcast that “since 2003, Peter’s company has been 

involved in illegally obtaining citizens’ private information”. This was nonsensical, since the law 

referred to did not exist until 2009, and even then it did not cover the activities of legitimate due 

diligence firms.  Only after the Humphreys’ June 2015 release, namely in November 2015, did China 

finally bring in such a law. 

 

The broadcast went on to state, “Their behaviour seriously violated the legal rights of our citizens”. Mr 

Humphrey and his American wife Ms. Yu had at this point not been tried, and the case had not even 

been indicted. Hence, this CCTV/CGTN broadcast not only deprived Mr Humphrey and Ms Yu of their 

right to a fair and transparent trial, which exists in Chinese law, but blatantly stated accusations as fact 

and was a direct lie. The status of the legal proceedings against Peter was well known to CCTV, yet CCTV 

still aired this segment containing these falsehoods. The broadcast stated that household registration, 

vehicle ownership and real estate information were obtained illegally. However, all these types of 

information were acquired through searches of public records conducted by local law firms (it is only 

illegal if obtained through bribery), and police knew this. CCTV did not ask Mr Humphrey about this, yet 

they broadcast it as a fact. 

 

The footage of Mr Humphrey speaking, seated inside a cage with steel bars, noticeably drugged and 

speaking in slurred words in Chinese, has been significantly edited to suit the purposes of the Chinese 

police. (“I was struggling to navigate between answers that would help get me out of that cage but 

which would not falsely incriminate me with crimes I had not committed.”) He actually phrased each 

“answer” with qualifiers and conditional clauses, and those have been edited away by CCTV in their 

broadcast.  

 


