
 
 

Fundacion Safeguard Defenders, Calle Toledo 76, 28005, Madrid, Spain 
info@safeguarddefenders.com, +34-658 680 863 

  

 

Ethics complaint to UNAIDS concerning James Chau, presenter of Forced TV 

Confessions on China’s CCTV 
 

To: fraudreporting@unaids.org (Report fraud, abuse, misconduct) 

 

Attention: Winnie Byanyima, Executive Director of UNAIDS, byanyimaw@unaids.org  

Attention: Tim Martineau, Deputy Executive Director, Management and Governance, 

martineaut@unaids.org 

Attention: Shannon Hader, Deputy Executive Director, Programme, haders@unaids.org  

Attention: Alison Holmes, Director, Human Resources Management, holmesa@unaids.org  

Attention: Morten Ussing, Director, Governance and Multilateral Affairs, ussingm@unaids.org  

Attention: Rosemary Museminali, Director, External and Donor Relations, museminalir@unaids.org  

Attention: Eamonn Murphy, Director, Regional Support Team for Asia and the Pacific, 

murphye@unaids.org  

 

Submitted June 3, 2020 by Safeguard Defenders 

 

Background 
 

On August 27, in 2013, the predecessor of today’s CGTN (China Global Television Network), namely CCTV 

International, aired its English language broadcast of Mr. Peter Humphrey supposedly confessing to 

alleged crimes. Mr. Humphrey, British citizen and a former Reuters journalist, had undergone torture, 

drugging and deprivation of medical care prior to this incident. China’s state broadcaster CCTV and other 

Chinese state journalists gathered in a detention center cell while Mr. Humphrey was forced to sit inside 

a metal cage in handcuffs and locked to an iron chair, pointing cameras aimed at him through the cage 

bars, as a police interrogator posed as a journalist and asked questions, and in some cases instructed him 

how to answer in front of the journalists. 

 

After broadcasting this widely in China, CCTV’s international arm produced an English language broadcast 

based on this forced fake interview, not only repeating the same information (of which much was provably 

false), but also adding further journalistic sins by intentionally wrongfully translating the Chinese original 

of Mr. Humphrey’s responses into English, putting words such as ‘illegally” into his mouth to paint Mr. 

Humphrey as confessing guilt to a crime.  

 

The victim Mr. Humphrey was in effect tried and convicted by CCTV and CGTN and its news anchor, long 

before any real judicial trial or even any indictment, thus depriving Mr. Humphrey of a fair and transparent 

trial, which is a cornerstone of international law and human rights.  

 

  

mailto:info@safeguarddefenders.com
mailto:fraudreporting@unaids.org
https://www.unaids.org/en/aboutunaids/contactunaids/fraud_alert
mailto:byanyimaw@unaids.org
mailto:martineaut@unaids.org
mailto:haders@unaids.org
mailto:holmesa@unaids.org
mailto:ussingm@unaids.org
mailto:museminalir@unaids.org
mailto:murphye@unaids.org


Safeguard Defenders 
https://safeguarddefenders.com | info@safeguarddefenders.com | @SafeguardDefend 

2 

That news presenter who packaged the English broadcast was the well-known CCTV journalist and anchor 

Mr. James Chau (see Appendix below for more information on James Chau). About a year later, once 

again before Mr. Humphrey was formally tried, Mr. Chau presided over yet another such CGTN broadcast, 

dooming Mr. Humphrey, who was then further incarcerated and was caused to contract an avoidable 

cancer due to the deliberate withholding of appropriate medical treatment in captivity. One of these two 

broadcasts also includes an American victim, Mr. Humphrey’s wife.  

 

James Chau has refused to comment on these broadcasts when contacted by New York Times journalist 

Paul Mozur, and by the NGO Safeguard Defenders, and very importantly, has refused to respond to 

contact by his victim, Peter Humphrey, who seeks to clarify further circumstances of this abuse. 

 

Since his days with CCTV, Chau has gone on to become a goodwill ambassador at both The Joint United 

Nations Programme on HIV and AIDS (UNAIDS) and the World Health Organization (WHO), and in the 

same timeframe much information has been published revealing the reality behind Mr. Humphrey’s and 

many other forced TV confessions, including the details of how Mr. Humphrey’s forced and falsified 

“confessions” were extracted and recorded under illegal duress amounting to torture. Those revelations 

have also been very widely reported on, and any journalist working with China would be hard pressed to 

be ignorant to this.  

 

On May 27, the UK’s TV-regulator (Ofcom) convicted CGTN, specifically the program that James Chau 

used to anchor, China24, of broadcasting in violation of UK law, in biased reporting on the pro-

democracy protests in Hong Kong. They may now either face a fine or revocation of their broadcasting 

license.  

 

 

What is this document? 
 

This is a complaint to The Joint United Nations Programme on HIV and AIDS (UNAIDS) who have chosen 

to appoint James Chau as a goodwill ambassador, starting in 2009. As a person who has worked to commit 

several gross human rights violations by depriving the victim, Peter Humphrey and his American wife, also 

put on TV before her trial, of the right to a fair trial, it is clear that, purely from an ethics point of view, 

James Chau is not fit to be a goodwill ambassador for the UNAIDS or any other UN-affiliated institution. 

 

“UNAIDS ensures that global human rights standards and commitments translate into action and 

programmes at the country level by supporting stakeholders to build alliances within the Joint 

UNAIDS Programme and beyond and to respond effectively to human rights challenges in the 

context of the AIDS response.” – Paragraph 5, UNAIDS statement on Human Rights (website).  

 

We request that you investigate James Chau’s suitability as a UNAIDS goodwill ambassador, and upon 

verification of the information herein presented, to terminate that relationship without undue delays, in 

order to avoid any further damage to the UNAIDS’s reputation. James Chau has worked to deny victims 

key rights of several international laws, customary international law and codes of conduct mentioned in 

UNAIDS Programme Coordinating Board (PCB) documents.  

https://safeguarddefenders.com/
mailto:info@safeguarddefenders.com


Safeguard Defenders 
https://safeguarddefenders.com | info@safeguarddefenders.com | @SafeguardDefend 

3 

 

 

Basis for complaint 
 

UNAIDS claims to bind itself to the highest standard of conduct in its UNAIDS Secretariat Competency 

Framework. The framework upholds the value of INTEGRITY as being:  

 

“about defining, committing to and maintaining clear ethical standards. This includes acting in the interest 

of the organization without consideration of personal gain. It is about being transparent and forthright in 

our interactions within the organization and with external partners, and taking a stand against behaviour 

that is unethical or incongruent with our values.”  

 

And adds that “upholding INTEGRITY means”: 

• We act in accordance with the Standards of Conduct for the International Civil Service 

• We conduct ourselves in an ethical manner at all times and do not abuse power or authority 

• We follow through on commitments and take responsibility when we are unable to fulfil them 

And most important: 

• We take prompt action against unprofessional or unethical behaviour 

 

As stated in its Update on strategic human resources management issues (2018), a number of policies and 

official guidance exist that directly affects UNAIDS, including WHO Staff Regulations and Staff Rules (WHO, 

February 2018), which binds its staff members and collaborators to the highest standard of conduct in its 

Code of Ethics and Professional Conduct. The full code of ethics specifies that in case of violation of its 

ethics policy, WHO may  

• terminate any contract with the contractor or collaborator immediately upon written notice to 

the contractor or collaborator, without any liability for termination charges or any other liability 

of any kind; and/or 

• exclude the contractor or collaborator from participating in any ongoing or future tenders and/or 

entering into any future contractual or collaborative relationships with WHO. 

 

The core values and principles of UNAIDS’s Secretariat Competency Framework and other regulations to 

which the agency, its staff and its collaborators are subjected, are, amongst others, integrity, respect for 

dignity and impartiality, all of which James Chau has not only failed to follow, on multiple occasions, but 

actively sought to deprive others of.  

 

 

Latest Development 

On February 26, Safeguard Defenders assisted Peter Humphrey in filing an ethics complaint with the 

World Health Organization (WHO) for the appointment of UK-born James Chau and CGTN news 

presenter as their “goodwill ambassador”. 

https://safeguarddefenders.com/
mailto:info@safeguarddefenders.com
https://files.unaids.org/en/media/unaids/contentassets/documents/unaidsrfp/2010/rfp-2010-29/RFP-2010-29_Annex%201-%20UNAIDS%20Secretariat%20Competency%20Framework.pdf
https://files.unaids.org/en/media/unaids/contentassets/documents/unaidsrfp/2010/rfp-2010-29/RFP-2010-29_Annex%201-%20UNAIDS%20Secretariat%20Competency%20Framework.pdf
https://www.unaids.org/sites/default/files/media_asset/20180606_UNAIDS_PCB42_HR_update_EN.pdf
https://www.who.int/docs/default-source/documents/ethics/code-of-ethics-pamphlet-en.pdf?sfvrsn=20dd5e7e_2
https://www.who.int/about/ethics/code_of_ethics_full_version.pdf
https://www.who.int/about/ethics
https://www.who.int/about/ethics
https://safeguarddefenders.com/en/blog/unwatch-calls-who-task-use-ccp-aligned-goodwill-ambassadors-who-fails-respond-ethics-complaint
https://safeguarddefenders.com/en/blog/unwatch-calls-who-task-use-ccp-aligned-goodwill-ambassadors-who-fails-respond-ethics-complaint


Safeguard Defenders 
https://safeguarddefenders.com | info@safeguarddefenders.com | @SafeguardDefend 

4 

On May 29, the World Health Organization (WHO) states that it had started an ‘internal review’ of James 

Chau, following the complaint made by Safeguard Defenders on February 26. 2020. In a statement to 

Financial Times, the WHO said: 

“The matter is taken seriously, as any such complaint would be. It is currently under internal review, 

and therefore cannot be commented on.” 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Fundacion Safeguard Defenders 

Calle Toledo 76, 28005, Madrid, Spain 

info@safeguarddefenders.com 

+34-658 680 863 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://safeguarddefenders.com/
mailto:info@safeguarddefenders.com
https://www.ft.com/content/0ec81a70-b121-434f-9533-7e7fa0a3fdb8
mailto:info@safeguarddefenders.com
https://safeguarddefenders.com/


Safeguard Defenders 
https://safeguarddefenders.com | info@safeguarddefenders.com | @SafeguardDefend 

5 

APPENDIX 

 
About James Chau  

 
(twitter @jameschau, weibo weibo.com/jameschau) 

 

James Chau (周柳建成) (b. December 11, 1997), London-born to  Chinese parents from Hong Kong and 

Indonesia, was educated at City of London school (graduating in 1996) and Cambridge University, 

graduating with a degree in English literature.  

 

Chau’s journalism career began after moving to Hong Kong in 2001, working in the newsroom of TVB Pearl, 

a Hong Kong TV broadcaster, and later as an anchor.  

 

Chau moved to Beijing in 2004 and became a news anchor with CCTV International’s English language 

channel. From April 2010 he co-hosted its flagship program China 24 and also hosted CCTV’s News Hour 

(both shows are now defunct, having been replaced by similar programming under GCTN under different 

names). Chau left his position in August 2014, becoming a special contributor.  

 

Besides CCTV, Chau has also written a column for China’s state-owned ultra-nationalist English language 

newspaper the Global Times.  

 

Chau was selected as a goodwill ambassador for WHO for Sustainable Development Goals in February 

2016.  

 

Alongside his work with CCTV, Chau has earlier appeared as a guest presenter on BBC World News, and 

has participated in events with the British Council, and is affiliated with China’s state-censored online Sohu 

news portal. 

 

On social media, Chau can often be seen taking selfies with a combination of celebrities, beautiful women 

and ‘elites’, and exhibiting aspects of a narcissistic and luxury lifestyle.  

 

 

The offending broadcasts 
 

The broadcast that victimized Mr. Humphrey and violated his rights includes many direct lies and 

intentional distortions. CCTV International’s staff and the anchor Chau were not present in the prison cell 

at the recording of the forced and falsified “confession” (a CCTV crew with cameras labeled CCTV were 

present) . For this reason, from among many wrongs in the broadcast, we only cite here those that are 

either directly perpetrated by the CCTV International program China 24 and its lead anchor, Chau, even 

though there are many additional transgressions.  

 

https://safeguarddefenders.com/
mailto:info@safeguarddefenders.com
https://twitter.com/jameschau
https://www.weibo.com/jameschau


Safeguard Defenders 
https://safeguarddefenders.com | info@safeguarddefenders.com | @SafeguardDefend 

6 

The United Kingdom’s TV-regulator OFCOM is currently investigating this offending state TV channel and 

the two broadcasts herein mentioned. OFCOM has officially accepted the complaint filed and has 

launched an official investigation, one which is likely to conclude in spring 2020. Due to the very clear and 

very severe violation of the UK broadcasting code, it is very likely that the TV station, CGTN, will be found 

guilty, based on precedents set in previous cases involving other broadcasters. A complaint about Chau’s 

two broadcasts, along with other broadcasts of a similar nature by CGTN, is also being filed with the United 

States’ TV-regulator, the Federal Communications Commission (FCC).  

 

The most outrageous direct lie, purposely perpetrated by CGTN staff, is that Mr. Humphrey says, in 

Chinese, in the “confession” he recorded, “we obtain personal information.” The English narration and 

translation used in the broadcast, added by CGTN, adds the word “illegally”, which Mr. Humphrey is not 

heard to say in Chinese. You can hear his Chinese behind the English narration, and it simply contains the 

phrase “we obtained personal information,” which was indeed a function of his job as a due diligence 

analyst but not an illegal function. And his words are obviously slurred due to the fact he was drugged 

before being paraded on camera and is not speaking with a free will. 

 

The presenter states that police have arrested the two people in the newscast, Mr. Humphrey and his 

American wife Ms. Yingzeng Yu, on charges of selling personal information. This is a lie. They were not 

arrested for selling personal information (a more severe charge) and were never charged with this far 

graver offence. The broadcast goes on to re-report this, through both its second and third 

reporters/narrators. The couple had in fact been preliminarily charged, though not yet indicted, tried or 

convicted, which was known by CCTV/CGTN at that time, with the minor charge of illegally obtaining 

personal information, never with selling. This presentation prompted all Chinese newspapers and some 

international  newspapers to use even worse language when they reported that the couple had engaged 

in “trafficking of information”, despite the fact no such language had been used in any legal charge. 

 

The broadcast again falsely states the couple obtained and illegally sold such data, implying that it was a 

profit -making activity. After a direct lie about what they were charged with, the newscast then seeks to 

distort facts, to present them as people arrested for trafficking in personal data. The fact Mr. Humphrey 

was charged only with illegally obtaining personal information (a charge that was nonetheless also false) 

was well known by the China 24 team, unless they were incompetent in their jobs. However, even in the 

same broadcast they later contradicted their earlier contention by saying that such information was 

obtained for screening (i.e., due diligence), which by implication means not for selling.  

 

The broadcast finishes this section by stating that the reports created by the couple contained information 

that violated Chinese people’s rights. However, at this time, the couple had not been indicted, tried, or 

convicted, and the charge against them was merely under investigation. Yet CGTN still brands them as 

guilty, despite not having been tried or convicted of the crime in question.  

 

Almost a year later, in a second broadcast, following yet another forced TV interview of Mr. Humphrey 

while he remained in captivity, Chau correctly starts off by stating that they were arrested on a charge of 

illegally obtaining personal data, but he does not correct the earlier untrue statement about having 

reported them as being charged with a much more serious crime, i.e., selling personal data.  

https://safeguarddefenders.com/
mailto:info@safeguarddefenders.com


Safeguard Defenders 
https://safeguarddefenders.com | info@safeguarddefenders.com | @SafeguardDefend 

7 

 

 

Broadcast 1 

Title of Broadcast:  

Identity theft / Personal data protection 

– Shanghai arrests husband and wife 

over misuse of personal data 

Program: China24 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2013-08-27 

Broadcast 2 

Title of Broadcast:  

GlaxoSmithKline (GSK) China private-

eye agents indicted in Shanghai for 

illegal investigation 

Program: News Hour 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2014-07-14 

 

 

 

 

 

https://safeguarddefenders.com/
mailto:info@safeguarddefenders.com

